Knjiga
Zgodovina svetlobe
Roman o fotografu Františku Drtikolu
Izvirnik:
Dejiny světla (2014)
Dejiny světla
Prevod: Tatjana Jamnik
Založba: KUD Police Dubove, 2017
Zbirka: Eho
Knjiga je izšla s finančno podporo JAK RS.
mehka vezava, 504 str.
Mere: 20x13, 540 g
ISBN: 978-961-7020-21-2
Cena: 24,90 €
Recenzija Bukla

Nĕmec (1981), je mladi, a prodorni češki pisatelj, ki se je mednarodno prebil z romanom Zgodovina svetlobe iz leta 2013, za katerega je prejel Evropsko nagrado za književnost, do sedaj pa je bila knjiga prevedena že v dvanajst jezikov. Gre za razvojni, hkrati pa biografski roman o mednarodno znanem češkem fotografu Františku Drtikolu (1881–1961), pisan drugoosebno, zgodba pa nas pelje vse od katastrofalne nesreče v fotografovem rojstnem mestu Příbram, ko je v rudniku zaradi požara umrlo več kot 300 rudarjev, prek Münchna v času secesije do prve Češkoslovaške republike, ko so se Drtikolovem ateljeju sprehajali goli modeli, saj so bili akti ena od najpomembnejših prvin njegovega ustvarjanja. Suvereno izpisan roman o mistiku, ki sicer ni imel sreče z ženskami, a je verjel v komunizem, zunanja nasprotja pa je združeval v notranji osebni sintezi.

Samo Rugelj; Bukla 138-139

© Bukla – Besedilo je avtorsko zaščiteno, glej Pogoji uporabe.

O knjigi

Roman o češkem fotografu Františku Drtikolu (1883–1961), dandyju iz rudarskega mesteca, ki se je uveljavil kot umetnik svetovnega slovesa, a je samostojno podjetje nazadnje obesil na klin; mojstru fotografskih aktov, ki ni imel sreče z ženskami; mistiku in budistu, ki je verjel v komunizem; moškem številnih vnanjih protislovij in njihovih notranjih sintez.
Obsežna, zanimivo zasnovana romaneskna freska je umetniški in duhovni Bildungsroman, v katerem se pred bralcem odvrti dobrega pol stoletja: v njem oživijo rudnik srebra v Příbramu, München v času secesije in bohema prve Češkoslovaške republike, po fotografskem ateljeju se sprehajajo goli modeli, tačas pa se svetloba neopazno povezuje z zavestjo.
Zgodovina svetlobe je poživljajoč eksperiment, ki ne pripoveduje samo o Drtikolu, zgodovini fotografije, kulturnem vzdušju turbulentnih časov konca avstro-ogrske monarhije, prve svetovne vojne in prvih desetletij 20. stoletja, temveč bralcu ponuja tudi svojevrsten premislek o (z)možnostih sodobnega romanopisja.
Jan Němec je nedvomno dokazal, da roman ni mrtev in da velikih zgodb še zdaleč ni konec – morda jih le iščemo v napačni smeri.