Pojdi na glavno vsebino
Brezplačna dostava za naročila nad 25 €
041 670 666(vsak delavnik 9h-16h)
0

Človeški madež

Philip Roth
Človeški madež
12,50 €

Ta knjiga pri nas ni v prodaji!


Naša spletna stran je namreč tudi informativne narave, podobno kot revija Bukla. Za več informacij o knjigi se obrnite direktno na založbo, ki je knjigo izdala (navedena na levi).

Povej naprej

Založba Modrijan
Leto izdaje 2006
ISBN 961-241-092-5
Prevod Miha Avanzo
Spremna beseda Seta Knop

Tehnične lastnosti
trda vezava
19 x 13,5 cm
376 strani
Tip knjige
roman
Kategorije
leposlovje > leposlovni roman
ameriško leposlovje

Recenzija Bukla

Človeški madež, ki je Rothovo peto delo, prevedeno v slovenščino, je zaključna knjiga v trilogiji o dogajanju v povojni Ameriki. Roman pripoveduje o uglednem profesorju klasičnih jezikov in književnosti, dolgoletnem dekanu, Colemanu Silku, ki zaradi drobnega spodrsljaja začne drseti neizogibni pogubi naproti. Nekega dne namreč dva študenta, ki nista obiskovala njegovih predavanj, označi za \"spooks\", prikazni. Beseda, ki jo Silk uporabi kot sinonim za fantoma, pa ima (slučajno) tudi rasistične konotacije. In po naključju sta bila manjkajoča študenta res črnca.
Ta muhavost usode sproži neobvladljiv plaz. Silk je obtožen rasizma, v jezi zapusti službo, nekaj mesecev kasneje mu umre žena. A s tem njegov pregon še ni končan. Ostareli vdovec se namreč zaplete v seksualno afero z mnogo mlajšo nepismeno čistilko Faunio Farley. Za oba je zveza zatočišče pred osebnimi razočaranji; a ker \"pripadata\" družbi, kjer je zasebna sfera postala podvržena strogemu nadzoru javnosti, ju namesto sladke utehe čaka prezir. Obtožbam rasizma se pridružijo še obtožbe spolnega izkoriščanja oziroma zlorabe. To je tudi točka, v kateri se Silkova individualna zgodba najbolj neposredno prepleta s seksualno afero Clinton-Lewinsky, ki zarisuje širši okvir romana.
Spodrsljaj, zasuk usode, ki uniči Silka, je resda naključen. A ni naključje, da je prav jezikovne narave. Roth na koncu romana namreč ugotovi, da so besede iz dneva v dan manj opisi stvari. Ker niso več nerazdružljivo spete s pomeni, je z njimi mogoče manipulirati; kriterij namreč ni več resničnost, ampak prikladnost. Podobno velja za področje morale; ker je ne uravnava več zavezujoč notranji imperativ, ampak zunanji predpisi, obstaja le v obliki licemerske \"politične korektnosti\". Ista notranja logika pa določa tudi polje posameznikove identitete; in prav vprašanje izgradnje lastne subjektivnosti tvori srž romana.
V romanu se presenetljivo razkrije, da je Coleman Silk v resnici črnec, ki se izdaja za belca judovskega porekla. To prevaro omogoča njegova \"kot lilija bela\" polt, vzrok zanjo pa je njegova globoka želja po svobodi. Odločitev, da zataji svoje korenine, je tako predvsem poskus iztrgati se primežu zatiralskega \"mi\" in postati neodvisen individuum. A zatajitev ima tudi daljnosežne učinke, ki jih Coleman ni mogel predvideti.
Philip Roth v Človeškem madežu pokaže, da je hrbtna stran svobode poljubnost in iz nje izvirajoča možnost zlorabe. A Roth je daleč od moraliziranja oziroma obsojanja. S tragičnim razpletom življenjske zgodbe Colemana Slika in prikazom uboštva sodobne ameriške družbe ne želi za nazaj dokazati napačnosti njunih izhodišč (svobodne izbire, liberalizma), temveč razkriva njuno kompleksno in dvoumno naravo.   

Pod črto: Naslov romana namiguje na znameniti madež na obleki Monice Lewinsky;  označuje pa tudi človeško nepopolnost, ki je temeljno določilo naše narave.

Maša Ogrizek

© Bukla − Besedilo je avtorsko zaščiteno, glej Splošne pogoje uporabe.

Sorodne knjige

Spletno mesto za boljše delovanje uporablja piškotke.
Ti piškotki ne posegajo v vašo zasebnost. Več ...