Pojdi na glavno vsebino
Brezplačna dostava za naročila nad 35 €
041 670 666(pon.-čet.: 8.30-16.00, pet.: 8.30-14.30)
0
Knjiga - prva liga z Janjo Vidmar

Peta osebna

Igor Karlovšek, Bukla 166, 26. 5. 2022

Peta osebna

Igor Karlovšek
Peta osebna
Miš, zbirka Z(o)renja+, 2022, t. v., 203 str., 29,95 €


Igor Karlovšek zase pravi, da je najprej pisatelj in šele potem odvetnik. Za polno mero je tudi scenarist, pravnik, alpinist, popotnik, čebelar, mož in oče in pri svojih štiriinšestdesetih piše natanko polovico svojega življenja, vsaj če štejemo Bazen (Prešernova družba, 1990) za njegov prvi roman.

Za razliko od večine domačih avtorjev, ki se danes uspešno preizkušajo v obeh priljubljenih žanrih, je Igor Karlovšek serijo napetih političnih trilerjev z nadihom kriminalnega žanra pisal že v devetdesetih letih prejšnjega stoletja, in sicer (razumljivo, kot poznavalec področij) z bravuroznostjo, ki je tedaj pritegnila številne bralce, pri tem imam v mislih romane Rodoljub (CZ, 1994), po scenariju je bil posnet film Patriot, Klan (DZS, 1994), Polnočna loža (MK, 1995) in V objemu lože (DZS, 1997). K tej beri prištejmo še odmeven kriminalni roman Sodišče (Miš, 2019), družinsko dramo Samo domov me pelji (Miš, 2021) in še nekaj izvrstnih naslovov za odrasle, nadalje scenarije in radijske igre, pa se pred našimi očmi razkrije pretanjen poznavalec družbenih anomalij, pravosodnega sistema in ranljivega posameznika v njem.

Prelomnica leta 2005 z nagrado večernica za prvi mladinski roman Gimnazijec (MK, 2004) pa mu je prinesla še preboj v polje otroške in mladinske književnosti. Knjižne naslove Mojca (MK, 2007), Matej (MK, 2011), Teci! (Miš, 2016), Preživetje (Miš, 2020), roman je bil v šolskem letu 2019/20 temeljno čtivo za osmo- in devetošolce v okviru Cankarjevega tekmovanja, v sklopu nacionalnega projekta Rastem s knjigo, Javne agencije za knjigo RS v šolskem letu 2020/21 pa so ga prejeli vsi srednješolci, in Na svidenje, Lara (Miš, 2020), so najstniški bralci sprejeli z navdušenjem. Toda Igor Karlovšek se ni ustavil, ljubitelj zgodovine je s pustolovsko zbirko Ognjeno pleme, zdaj pentalogijo samostojnih delov, zadnji, Sotočje, je pri založbi Miš izšel namreč letos, izpolnil tudi svojo veliko željo, da mladim bralcem približa čas slovanskega širjenja po evropskem  prostoru vse do današnjega slovenskega ozemlja v 6. stoletju. Izjava o Slovanih, skritih v njegovi podzavesti (Večer, 21. 9. 2020), vsaj deloma korenini v avtorjevem navdušenjunad Finžgarjevim epskim delom Pod svobodnim soncem, zato ni presenečenje, da se v zbirki Ognjeno pleme peterica mladih junakov, otrok slovanskega poveljnika Ognjena, znajde v burnih dogodivščinah prelomnega zgodovinskega obdobja, v katerih izstopa njihova dobro premišljena vloga v vsaki posamezni zgodbi (preostali naslovi: Pobeg, 2019, V ujetništvu, 2019, Zmage in porazi, 2020, Velika bitka, 2021).

S Peto osebno pa se pisatelj znova vrača v svet mladih odraslih in t. i. crossover literaturo. Da se razumemo, roman, podprt s strokovno spremno besedo, je daleč od lahkotnega branja. Na prvi pogled se zdi športno avanturističen, a so košarkarsko igrišče in z njim povezane mladostniške sanje samo okvir, v katerega je vložena na trenutke skoraj neverjetna zgodba. Glavni junak Domen, talec turbulentnih razmer, oropan varnega družinskega zavetja, z mamo pristane v kraju njenega otroštva. Tragične domače razmere, mamina preteklost, zavita v skrivnost, novi sošolci, mladi dekleti, ki odkrito kažeta zanimanje zanj, a je tudi njuno ozadje trd oreh za mladega, neizkušenega fanta, skupaj z Domnom premetavajo tudi bralca. Številne pasti in neverjetni, domala filmski zasuki pomenijo gibalo, ki daje jasno obliko besedilu v klasični pripovedni tehniki tretjeosebnega vsevednega pripovedovalca, kar je značilnost Karlovškove pisave. Preplet zunanjega in notranjega junakovega dogajanja iz poglavja v poglavje daje ritem pripovedi.

Ekonomična jezikovna lega s kratkimi povedmi in notranjim monologom podpira zgodbo, ki bralca drži v napetosti do konca. Avtor ne moralizira, vendar je tem, ki jih odpira, morda celo nekoliko preveč za en sam roman.

Spremna beseda klinične psihologinje Mateje Hudoklin pomaga osvetliti posamezne odtenke pripovedi in ravnanj knjižnih likov. Na vprašanje, ki nam ga Mateja Hudoklinzastavi na koncu, pa naj si vsak od nas odgovori kar sam.


Povej naprej

Spletno mesto za boljše delovanje uporablja piškotke.
Ti piškotki ne posegajo v vašo zasebnost. Več ...