Pojdi na glavno vsebino
Brezplačna dostava za naročila nad 35 €
041 670 666(pon.-čet.: 8.30-16.00, pet.: 8.30-14.30)
0

Izhod, glas in lojalnost

Odzivi na upadanje v podjetjih, organizacijah in državah
Albert O. Hirschman
Izhod, glas in lojalnost

Zaradi različnih vzrokov v Buklini spletni knjigarni te knjige ni možno kupiti.
Za več informacij se obrnite na založbo (v kolofonu levo) ali v kako drugo knjigarno.

Založba Krtina
Zbirka Temeljna dela
Leto izdaje 2018
ISBN 978-961-260-115-7
Knjiga je izšla s finančno podporo JAK RS.
Naslov izvirnika Exit, voice and loyalty
Leto izdaje izvirnika 1970
Prevod Aljoša Kravanja
Spremna beseda Aljoša Kravanja
Urejanje Aljoša Kravanja

Tehnične lastnosti
mehka vezava
20 x 13,5 cm
270 g
203 strani
Tip knjige
strokovna monografija
Kategorije
družbene vede > ekonomija

Povej naprej

Založnik o knjigi

Izhod, glas in lojalnost je Albert O. Hirschman objavil leta 1970. Knjiga je sestavljena iz devetih esejev, ki postopoma razvijajo pojmovni par izhoda (exit) in glasu (voice). Hirschman razume izhod in glas kot dva poglavitna tipa reakcije na poslabšanje kvalitete neke storitve, organizacije, dobrine ipd. Izhod uporabimo takrat, ko neko izbiro preprosto opustimo. Kot potrošnik opazim poslabšanje kvalitete danega produkta in se zato odločim, da bom pričel kupovati proizvod konkurenčnega proizvajalca. Kot uporabnik potniškega železniškega prometa ugotovim, da so vlaki pričeli zamujati, in se zato raje vozim z avtobusom. Kot mlad državljan spoznam, da so politični ali gospodarski pogoji domovine slabi in se preselim v sosednjo državo. V vseh teh primerih prekinem svojo udeleženost, ne bi organizatorjem ali proizvajalcem moje pretekle izbire povedal, zakaj sem se odločil za spremembo.

Drugi tipični odziv na poslabšanje kvalitete je »glas«. Glas aktiviram tedaj, ko organizatorje in proizvajalce aktivno opozorim, da sta se njihova storitev ali dobrina poslabšali. Namesto da bi izbral konkurenco, vztrajam pri prejšnjem ponudniku, vendar hkrati pričakujem, da bom s svojim opozorilom prispeval k ponovnem izboljšanju kvalitete. Primeri takšne reakcije segajo vse od vnosa v knjigo pritožb in pohval v lokalni trgovini in pisanja pisem bralcev do korporativnega whistleblowinga ter kritike na političnem zborovanju. Glas je torej nasprotje izhoda. Ne zapušča, temveč vztraja; ne molči, temveč izrazi svoje nezadovoljstvo.

Izhod in glas sta jasen, enostaven in obvladljiv konceptualni par. V intuitivni obliki sta bila izražena že v preteklosti, zlasti pri Hirschmanu ljubih aforistih, kot sta La Rochefoucauld in Pascal. Hirschman pa naredi iz njiju model, s katerim lahko pojasnimo različne načine spreminjanja kvalitete v ekonomiji in politiki. Z njuno pomočjo so v delupojasnjeni tako različni fenomeni, kot so sprememba kvalitete železnic v Nigeriji, zadovoljstvo članov aktivističnega gibanja Črni panterji in uspešnost vlade ZDA. Hirschman bo to opozicijo razvijal tudi v kasnejši besedilih; še posebej znan je njegov eseju o izhodu in glasu v Nemški demokratični republiki. Toda razlike med izhodom in glasom ne uporablja le zato, da bi jo apliciral na dane primere. Konkretne case studies Hirschman izkoristi za to, da bi pokazal, kako se dinamika pobega in izraza zapleta v kompleksnejše razlagalne modele. Tako denimo pokaže, da so uporabniki, ki bili v drugačnih okoliščinah najboljši kritiki – torej akterji odziva »glas« – ravno tisti, ki najprej zaznajo spremembo kvalitete in ki zato tudi najverjetneje prvi pobegnejo od danega ponudnika. V eseju o NDR gre v tej svoji značilni strasti do komplikacije tako daleč, da interpretira same prebege na Zahod kot način, kako sam izhod začne funkcionirati kot glas. Na kratko, Hirschmanova analiza je sprva konceptualna čista in obvladljiva, sčasoma pa dobi fin relief ekonomske in politične stvarnosti.

Recenzija Bukla

Albert O. Hirschman (1915–2012) je bil ameriški ekonomist nemškega rodu, ki je po drugi svetovni vojni deloval na različnih ameriških univerzah vse do upokojitve. Bil je avtor številnih del o ekonomski teoriji, njegova knjiga Izhod, glas in lojalnost iz leta 1970 pa velja za klasiko na svojem področju. Z njo je Hirschman predstavil koncept izhoda in glasu, kar sta dva temeljna odziva, na katera reagirajo potrošniki, če se poslabša kakovost neke storitve ali izdelka. Če reagirajo z izhodom, potem to pomeni, da se temu proizvodu ali storitvi odpovedo in odidejo k drugemu ponudniku, v primeru uporabe glasu pa se pritožijo proizvajalcu ­in/ali ponud­niku ter s svojo reklamacijo skušajo vplivati na izboljšanje kakovosti. Ta model se seveda da razširiti na mnogo širše družbene pojme, od politične lojalnosti, o kateri diskutira tudi Hirschman, kjer člani določenih političnih skupin s svojim glasom skušajo vplivati na delovanje neke politike, če to ne uspe, pa jo pač zapustijo, do emigracij, pri katerih se ljudje, če se po njihovem mnenju v neki državi preveč poslabšajo razmere za življenje in delo, odločijo za selitev v tujino itn. Od prve izdaje te knjige, ki je nastala kmalu po letu 1968 in je zaradi tega imela tudi politično aktivističen naboj, je minilo skoraj pol stoletja, vendar so vprašanja, ki jih obravnava, prav enako ­aktualna tudi danes.

Samo Rugelj, Bukla 145

© Bukla − Besedilo je avtorsko zaščiteno, glej Splošne pogoje uporabe.

Sorodne knjige

Spletno mesto za boljše delovanje uporablja piškotke.
Ti piškotki ne posegajo v vašo zasebnost. Več ...