Založba | Sophia |
Zbirka | Izhodi |
Leto izdaje | 2022 |
ISBN | 978-961-7003-83-3 |
Naslov izvirnika | Applied ballardianism |
Podnaslov izvirnika | Memoir from a Parallel Universe |
Leto izdaje izvirnika | 2018 |
Prevod | Marko Bauer |
mehka vezava
21 x 14 cm
690 g
474 strani
Tip knjige
esej
Kategorije
leposlovje > znanstvenofantastični roman
filozofija
umetnost
družbene vede > sociologija
leposlovje > eseji
avstralsko leposlovje
Založnik o knjigi
Literarni prvenec in hkrati življenjsko delo avstralskega pisca po več kot dvajsetih letih ukvarjanja z Ballardovo mislijo in literaturo. Izvrstno napisan teoretsko-fikcijski roman o lastni izkušnji transgresivnega obrata od zvezd k zemlji in teoretske zanke popolne diskontinuitete.
McKenzie Wark je zapisala: »Simon Sellars se sprva zdi kot lik iz romana JG Ballarda. Nato se Ballard zdi kot lik iz romana Simona Sellarsa. Potem se tako liki kot celotna mizanscena in vzdušje zazdita hkrati ballardovska in sellarsovska. Ko prebereš knjigo, se samemu sebi zdiš lik iz romana, ki sta se ga zarotila spisati oba skupaj. In tvoje dojemanje sveta se popolnoma spremeni.«
Kar se je v poznih devetdesetih začelo kot Sellarsova doktorska disertacija, se več kot dvajset let pozneje izrisuje v distopičnem poznem kapitalizmu, prizorišča dogajanja so speta po robovih hiperpovezanega sveta, eno je tudi Ljubljana, v kateri se avtorju uspe celo izgubiti. A v romanu, ki je hkrati teoretska razprava, potopis in izpoved, ne gre le za sociološko-antropološke opise krajev in nekrajev, družbe nadzora, mejnih območij, kot tudi ne le za neko psihotično vizijo ali psihopatologijo, temveč za ballardovsko vzporedno vesolje, ki čedalje bolj požira in izpodriva konsenzualno. Zato tudi ne gre za vprašanje žanra, ampak za problem, kaj pomeni teorija-fikcija, na kakšne načine potrebujeta druga drugo. Kot pravi Sellars v pogovoru z urednikom Robinom Mackayem: »Ko moj pripovedovalec to analizira, razkriva mehanizem, na katerega Uporabno ballardovstvo funkcionira. Daje nam vedeti, da je knjiga zvesta svojemu podnaslovu, da gre dejansko za spomine iz vzporednega vesolja: delo, ki je prežeto z bolečino in jezo, ki sem ju čutil, potem ko sem izgubil partnerko, kariero, razum, ter z apokaliptičnim svetovnim nazorom, ki me je posledično zajel. Gre za spomine o notranjem življenju, ki sem jih živel in so v svoji vseprežemajoči nazornosti postali moja edina prava resničnost. Močna tema knjige je, da se ne počutiš prijetno v lastni koži, kar se manifestira na vse mogoče načine: v tem, da si na robu akademije, da si v dvomih glede lastne seksualnosti in moškosti, da si Avstralec in na robu sveta – tako geografsko kot kulturno. Zato ima pripovedovalec ves čas občutek, da lebdi zunaj lastnega telesa.« In še: »Pisanje se mi zdi skrajno garaško delo. In ta knjiga je bila nočna mora, saj je bila tako osebna in jo je bilo tako težko tehnično izpeljati. Po pisanju me je vselej obhajal nekakšen sram, da se drznem izražati tako konkretno. Zato sem hotel nekaj povedati o svojem boju z vsem tem, hkrati pa vedel, da ima širši pomen. Hotel sem namreč nekaj povedati tudi o boju, da bi jasno misel našli v svetu, kjer so jo preglasili nenehen hrup, šum, nestvarnosti.«
Izvirnik je izšel kot prva knjiga nove zbirke K-Pulp: Adventures in Theory-Fiction angleške založbe Urbanomic, ki velja za najdrznejšo teoretsko založbo zadnjih petnajstih let; izdaja tako rigorozna teoretska dela kakor žanrsko eksperimentalne hibride, v katerih se preizkušajo prav rigorozni teoretiki.
Recenzija Bukla
Uporabno ballardovstvo je ena izvirnejših prevodnih knjig zadnjega časa (»neleposlovno delo, ki temelji na neresničnih dogodkih«), ki jo je leta 2018 objavil avstralski urednik in publicist Simon Sellers, živeč v Melbournu. Gre za izrazito hibridno delo, ki ga ponekod v knjigarnah postavijo med leposlovje, drugod med potopise, spet drugje pa med teorijo in filozofijo. Gre namreč za knjigo avtorja, ki je dela angleškega pisatelja J. G. Ballarda, dobro znanega tudi pri nas, vzel zelo dobesedno in njegove ideje želel živeti in raziskati v praksi, kar pomeni, da je, kot pravi sam, svoje življenje opazoval skozi prizmo znanstvenofantastičnih filmov (ter seveda knjig). Temeljni preobrat v njegovem gledanju na svet je povzročil Ballardov roman Trk, kar mu je, skupaj s tem, da je bival v Melbournu, mestu, ki je bilo nekdaj pojem nasilja in avtomobilskih nesreč (za Melbournčane je bil, tako pravi Sellers, Pobeseneli Max dokumentarni film), dalo zagon za to, da je postal ballardovec, začel študirati prvake kiberpanka in se v iskanju odgovorov podal po svetu (in pri tem naletel tudi na Slovenko Alenko in NSK), se oprijel priložnostnih poklicev, hodil na Ballardove nastope, poskušal narediti doktorat ipd. To vse je dodobra premešal in poglobil v svoji knjigi Uporabno ballardovstvo, ki bo nagovorila predvsem ljubitelje Ballarda, pa tudi tiste, ki so se z branjem nenavadnih knjig še pripravljeni podati v zajčjo luknjo, iz katere se bodo vrnili vsaj malce spremenjeni. Priporočam!
Samo Rugelj, Bukla 170
© Bukla − Besedilo je avtorsko zaščiteno, glej Splošne pogoje uporabe.
Sorodne knjige
- -10% Dežela Ravnina Pripovedka o več dimenzijah z avtorjevimi ilustracijami 15,21 € 16,90 € Prihrani 1,69 € Dodaj v košarico