Založba | Celjska Mohorjeva družba, Celjska Mohorjeva družba |
Leto izdaje | 2018 |
ISBN | 978-961-278-377-8 |
Spremna beseda | Malina Schmidt Snoj |
Urejanje | Tadeja Petrovčič Jerina |
trda vezava
30 x 16 cm
400 g
52 strani
Tip knjige
poezija
Kategorije
leposlovje > poezija
leposlovje > kratka proza
slovensko leposlovje
Založnik o knjigi
Umetniški sprehod skozi praznike cerkvenega leta.
Trije umetniki – slikar, umetnostni kritik in pesnik – nas s trojčkom umetniških podob, zapisov ob njih in pesmi vodijo skozi praznike cerkvenega leta in vsak na svoj način osvetljujejo njihovo obredno vrednost. Pesmi Jožeta Snoja iz cikla Confessio odzrcaljajo grafike Janeza Bernika iz mape Katharsis, ki jih kratka razmišljanja umetnostnega zgodovinarja Milčka Komelja umeščajo v naš prostor-čas.
Ideja za to trojnost se je porodila znamenitemu ljubljanskemu župniku Janezu Pogačniku, ki je v Trnovem v letih od 1979 do 2003 urejal, prenavljal in lepšal »svojo« cerkev znotraj in zunaj. Podoba posebnega župnika, po Ljubljani največkrat videnega v civilu in s kolesom, je bila vsem dobro znana. Zbližal se je s številnimi umetniki, kulturniki, znanstveniki, pomladnimi politiki in drugimi izobra ženci, ki so se udeleževali njegove vsakoletne maše za umetnike na Prešernov praznik in večerne maše za domovino ob prazniku dneva državnosti, kateri je vselej sledil veličasten kres na župnijskem vrtu. Vseskozi si je prizadeval z literarnimi večeri, razstavami, predavanji, razpravami in drugimi kulturnimi prireditvami približati umetnost oltarju in oltar umetnosti.
Leta 1999 se je lotil svojega največjega in najbolj drznega projekta in k njegovi uresničitvi povabil umetnike in prijatelje iz kroga Nove revije. V prenovljeni cerkvi z deli Janeza Bernika, Andreja Jemca, Marka Ivana Rupnika, Janeza Suhadolca, Draga Tršarja lahko danes mdr. občudujemo Bernikov križev pot in štiri velike uokvirjene slike postaj iz življenja farnega zavetnika Janeza Krstnika.
Pred prenovo je župnika skrbelo, kako bodo novosti, zlasti Bernikov slikarski modernizem, sprejeli farani. Zato si je zamislil nekakšen preizkus njihove versko-umetniške dojemljivosti in sklenil dati župnijskemu oznanilu Trnovo posebno vsebino: z Bernikom sta, glede na pomene cerkvenih praznikov, spomladi 1998 izbrala deset njegovih podob, poimenovanih »dnevniške risbe«, ki jih je umetnik tista leta ustvarjal in označeval le z datumi. Od septembra 1998 do junija 1999 so se vsak mesec pojavljale v oznanilu. Spremljale so jih pretanjene pesmi Jožeta Snoja in značilno poetične razlage Milčka Komelja.
Deset trojčkov podob zdaj predstavljamo v umetniški knjižni izdaji. S svojim pomladnim navdihom nas vabi k razmisleku o presežnosti v to-in onstranskosti, tako kot umetniške podobe k temu vabijo redne in naključne obiskovalce prenovljene trnovske hiše Božje.
O avtorjih
Slovenski slikar, akademik Janez Bernik (1933– 2016) se je kot vsestranski umetnik uveljavil v slikarstvu, kiparstvu, grafiki, ilustraciji, tapiseriji, knjižni opremi in poeziji. Ob prelomu tisočletja se je odzval vabilu znamenitega trnovskega župnika Janeza Pogačnika (1946– 2003) k prenovi župnijske cerkve. Njegov križev pot in štiri slike velikega formata s prečiščenim umetniškim izrazom in barvno intenzivnostjo verjetno najmočneje zaznamujejo prenovljeno trnovsko cerkev. V knjižni izdaji predstavljamo grafike iz njegove izgubljene mape Katharsis.
Pesnik, pisatelj in esejist Jože Snoj (1934) se v pesmih iz cikla Confessio na prepoznavno svoj način poglobi v splošen in oseben dotik praznikov cerkvenega leta.
Akademik prof. dr. Milček Komelj (1948) nam na slikovitem sprehodu skozi praznično leto odstira umetni ške vzgibe Bernikovega snovanja, na subtilen način pa nam prek njih predstavi tudi umetnikovo osebnost.
Recenzija Bukla
Sila tanka, vendar estetsko izdelana knjiga ozkega visokega formata vsebuje delo treh umetnikov: slikarja Janeza Bernika, pesnika Jožeta Snoja in umet nostnega zgodovinarja Milčka Komelja. Gre za deset pesmi/slik/zapisov o slikah, ki se navezujejo na krščanske praznike, prvič pa so izhajali v lokalnem oznanilu ljubljanske cerkve v Trnovem, v kateri je tedanji župnik Janez Pogačnik izpeljal svojevrstno modernizacijo in ob različnih priložnostih k sodelovanju vabil umetnike, ki niso bili strogo vezani na sakralno umetnost. K sodelovanju je povabil večstranskega likovnika Janeza Bernika, izbrane slike pa so nato spremljali umetnostno zgodovinski zapisi Komelja in Snojeve pesmi, posvečene Bogu in Božjemu. Vse skupaj je zdaj ohranjeno v lični knjigi.
Žiga Valetič, Bukla 142
© Bukla − Besedilo je avtorsko zaščiteno, glej Splošne pogoje uporabe.
Sorodne knjige
-
Zbrano delo 1. knjiga: Odčarani svet / Izbrane pesmi / Pesmi / Pesmi v rokopisu / Žene ob grobu 31,00 € Dodaj v košarico